1. v článku sú mnohé veci prehnané a vyhranené, pretože práve na takýchto veciach sa najlepšie vidia chyby, ktorých sa dopúšťame na výchove detí – budúceho pokolenia
2. je rozdiel medzi ľahostajným človekom so sklonom k násiliu, zženštilým mužíčkom bez schopnosti postarať sa o rodinu, a príjemným, citlivým mužom.
Je dôležité vedieť, že deti vstrebávajú to, čo sa doma robí viac, ako to, čo im rodičia hovoria. Ak im rodičia hovoria, aby sa nenechali zlákať, a nechodili so spolužiakmi piť, aby si ráno pred školou z,,frajeriny“ nezapálili – to je pekné. Ale ak príde dieťa domov, a tam leží na pohovke s ovládačom v ruke podnapitý otecko, ktorý občas preruší svoju,,činnosť“, aby si zapálil, či skočil na malú, cestou z ktorej nakričí na mamku… dieťa to vidí a vstrebáva, či sa o tom doma rozpráva či nie. A k čomu to môže viesť?
· (jedného z) rodičov znenávidí, pretože sa mu bude protiviť život v domácnosti, v ktorej sa nemá kam ukryť pred atmosférou, ktorú vytvorili rodičia
· dieťa postupne vyrastie a bude (približne) takým, ako jeho,,vychovávatelia“
· dieťa sa upne na jedného z rodičov, ktorý menej holduje alkoholu či iným neduhom
– ak je to otec: často nie je dosť citlivý, nevie nahradiť chýbajúcu mamu, a dieťa sa mu časom bojí o mnohých veciach hovoriť…
– ak je to matka: matka sa snaží príliš syna ochraňovať – nie iba v zmysle ochrany pred inými deťmi, no i pred zodpovednosťou: syn niečo vykoná zle, a matka sa ho snaží zbaviť zodpovednosti – nie trestu, zodpovednosti! Malý chlapec sa musí naučiť povedať si ,,musím“, musí vedieť, že jeho činy majú svoje následky, za ktoré vždy nesie zodpovednosť
Aby zo syna vyrástol zodpovedný, sebavedomý a schopný muž, potrebuje slobodu, potrebuje mať povinnosti, potrebuje vedieť, že za všetky svoje skutky nesie zodpovednosť, a hlavne: potrebuje pri sebe muža, najlepšie otca – žena z chlapca chlapa nevychová. Malé chlapča vidí v otcovi cieľ: raz chcem vedieť šoférovať tak ako tatko; raz chcem byť taký silný ako takto; raz chcem vedieť tak tancovať ako môj tatko…
Ďalším rušivým činiteľom pri formovaní mladého muža je elektronika. Vari nestačí synovi, keď sa s počítačom či mobilom zoznámi až pred tým, ako má nastúpiť do školy (ktorá je,,informatizovaná“ už od prvej triedy)? Nestačí ho snáď pár mesiacov pred nástupom do školy oboznámiť s prácou v základných počítačových programoch, či s prihlasovaním sa do a využívaním internetu? Nie? Od malička sa má namiesto hračiek prebúdzajúcich jemnú motoriku rúk hrať so svietiacim displejom tabletu, do ktorého neohrabane ťuká nemotorným prstom? Od malička si má kriviť chrbticu, sediac na pohovke s mobilom v jeho maličkých rúčkach?